Tillsammans mot arbetslivskriminalitet
– så skapar vi en sundare byggbransch

Hur tar vi på allvar tag i arbetslivskriminaliteten – och gör rätt från början? Hetare än någonsin i bygg- och anläggningsbranschen är diskussionen om utländsk arbetskraft, UE-led (underentreprenörled) och individers villkor. Och det finns en stark vilja att förändra. Så hur gör vi som beställare och entreprenörer rätt? Vilka riktlinjer finns och hur kommer vi vidare?

2022 fick Upphandlingsmyndigheten (UHM) i uppdrag från regeringen att stärka upphandlande myndigheters förmåga att arbeta strategiskt mot arbetslivskriminalitet med bygg- och anläggningssektorn som högsta prioritet. I detta arbete har Coreco haft i uppdrag att stötta utvecklingen av konkreta rutiner och instruktioner för offentliga beställare, genom följande moment: 

  • Kartlägga nuläge genom intervjuer/faktainsamling både vid privata och offentliga beställare och entreprenörer, t.ex.:
    • Vilka krav ställs gällande arbetslivskriminalitet i förfrågningsunderlag?
    • Hur följs kraven upp?
    • Vilka utmaningar finns i att arbeta metodiskt för att motverka arbetslivskriminalitet?
    • Vad behövs för att underlätta för upphandlande/projektorganisationer att motverka arbetslivskriminalitet?
  • Identifiera och sammanställa gemensamma nämnare baserat på kartläggningen
  • Integrera gemensamma nämnare i förslag på avtalsmall, för publicering på UHMs hemsida

Nuläget – en blandad bild

Det står klart: ingen lyckas idag helt eliminera arbetslivskriminalitet i projektens alla skeden. Även om vissa aktörer kommit långt, återstår många hinder:

  • Osäkerhet kring vilka kravställningar Lagen om offentlig upphandling (LOU) tillåter
  • LOUs fokus på lägsta pris gör det ofta svårt att säkra kvaliteten, antal UE-led, mm
  • Avsaknad av uppföljning av avtalsvillkor samt resurser för detta
  • Snäv tidplan i projekt leder ofta till bristande kontroll av underentreprenörer
  • Behov av bättre informationsdelning och registersamkörning – här ligger Sverige efter exempelvis Finland, där man samarbetar över myndighetsgränser och med parterna på arbetsmarknaden

Bland de organisationer som har tagit fram mer eller mindre omfattande rutiner för kravställning och uppföljning är det fyra gemensamma områden som alla beställare kan arbeta systematiskt med:

  • Föranmälan av entreprenör/UE innan inträde på en byggarbetsplats 
  • Arbetsplatskontroller – t.ex. föranmälan gjord, ID06/legitimation, arbetstillstånd i Sverige, arbetsrättsliga villkor
  • Konsekvenser vid brist – t.ex. förbud från att vistas på byggarbetsplatsen, viten och hävning av avtal
  • Visselblåsarfunktion och polisanmälan

Framåt – vad mer behövs?

Arbetsmiljöverket har en samordnande roll i kampen mot arbetslivskriminalitet, men framgång kräver samverkan: mellan myndigheter, företag, beställare, fack och branschorganisationer. Det krävs mod att ställa rätt krav, resurser för att följa upp och en gemensam vilja att värna om branschen.

Bygg- och fastighetssektorn står inför ett vägskäl. Genom tydligare upphandling, konsekvent uppföljning och bättre samverkan kan vi tillsammans minska arbetslivskriminaliteten. 

Läs mer från Upphandlingsmyndigheten här.

*Exempel på organisationer och företag: Veidekke, Trafikverket, Rättvist Byggande, Bankinitiativet Hållbar Byggbransch, Byggföretagen, Arbetsmiljöverket